Žákovský parlament

Výsledky voleb zástupců tříd do žákovského parlamentu na školní rok 2024/25:

3. ročník - Radim Kirchner, Josefína Nováková

4. ročník - David Šimon, Tomáš Hartman

5. ročník - Michaela Nosálová, Filip Tošovský

6. ročník - Natálie Nosálová, Michal Herman

7. ročník - Nikol Mervartová, Natálie Matysová

8. ročník - Daniel Šimek, Radek Sündermann

9.A - Justýna Dynterová, Štěpán Rouha

9.B - Veronika Němečková, Tereza Dobývalová

Žákovský parlament.

Založením žákovského parlamentu se snažíme více zapojit žáky v rámci výchovy k občanství do dění ve škole. Jedním z prostředků je zavedení tzv. žákovského parlamentu. Díky aktivnímu zapojení žáků při sestavování a práci žákovského parlamentu můžeme u nich rozvíjet uplatnění demokratických principů a hodnot na půdě samotné školy. V našem případě jde o žáky 3. až 9. ročníku. Žáci si ve svých třídách připraví kandidátky, proběhne předvolební kampaň a skutečné volby. Volební komise volby vyhodnotí a proběhne úvodní schůze parlamentu, kde si žáci stanoví jednací řád a stanovy parlamentu. Jako vodítko uvádíme některé náměty níže.


Myšlenka parlamentu

Je spojovacím článkem mezi vedením školy a žáky.

Zprostředkovává výměnu informací mezi žáky, učiteli, vedením školy a ostatními zaměstnanci školy.

Umožňuje žákům více se podílet na řešení důležitých záležitostí ve škole.

Nabízí prostor ke kultivovanému vyjádření vlastních názorů a postojů.                         

Pomáhá předcházet negativním jevům jako jsou šikana a vandalismus.

Učí zúčastněné pracovat v partnerském duchu.


Jednací řád

ŠP se schází jednou čtvrtletně.

Schůzku ŠP svolává jeho předseda ve spolupráci s koordinátorem a vedením školy.

Termín a místo schůzky ŠP se oznamuje nejpozději 5 dní před jejím konáním.

Z jednání ŠP se pořizuje zápis, který je zveřejňován na školním webu.

V případě, že se člen ŠP nevyjadřuje k věci, má předseda pravomoc odejmout slovo.

Účast na jednáních se potvrzuje podpisem do evidenční knihy.

Před koncem každé schůzky se musí vytvořit usnesení obsahující uložení úkolů, jejich stručný popis, odpovědnost, termín plnění případně další údaje.

 

Kompetence školního parlamentu

Parlament může vznášet dotazy týkající se školních záležitostí.

Podávat návrhy na zlepšení činnosti školy a na její vybavení.

O připomínkách týkajících se chodu školy žákovská rada neprodleně informuje vedení školy, to připomínky projedná a zpětně informuje žákovskou radu o závěrech a možnostech řešení.

Podílet se na zlepšení spolupráce mezi učiteli a žáky, školou a rodiči.

Pomáhat při akcích pořádaných školou.


Stanovy školního parlamentu

Členem školního parlamentu se může stát každý žák 3. - 9. třídy.

Každá třída si volí dva zástupce, funkční období trvá jeden školní rok.

Volby do školního parlamentu probíhají na začátku školního roku.

Zvolený člen je povinen se pravidelně zúčastňovat všech řádných i mimořádných jednání školního parlamentu, v případě nutnosti se omluvit.

V případě nutnosti mohou být nadpoloviční většinou svých spolužáků odvoláni a na jejich místo zvolen jiný třídní zástupce.

Všichni členové mají rovnoprávné postavení, přítomní dospělí hlasovací právo nemají.

K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných.

Rozhodnutí školního parlamentu jsou pro všechny žáky závazná.

Školní parlament se spolupodílí na řešení problémů školy.

Žáci, učitelé a veřejnost jsou informováni pomocí školních webových stránek.


Zápisy z žákovského parlamentu ke stažení zde